بسته بندی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی یک محصول، عامل مؤثری در رشد فروش کالا شناخته شده است و ش رکتها و دولتها برای افزایش توان رقابتی خود در بازارهای داخلی و خارجی از آن بهره می برند .
صنعت بسته بندی در هر کشور، نماینده رشد ساختار بازار ،توان صادرات، عرضه صحیح محصول و خدمات است؛ زیرا بسته بندی به طور کلی با مصرف، تولید، فنّاوری و بازار ارتباط تنگاتنگ دارد .
مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی در سال ۷۷۳۱ با هدف نهادینه نمودن تحقیقات و مطالعات سازمان لجستیک در دانشگاه جامع امام حسین)ع( به منظور دستیابی به اهداف زیر تأسیس گردید:
- ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در مطالعات و پژوهشهای لجستیکی
- تولید و توسعه دانش و فناوری لجستیکی
- حل مسائل و مشکلات لجستیکی
- استفاده از ظرفیت مازاد جهت بهبود و توسعه سیستمهای لجستیکی نیروهای مسلح، بخشهای دولتی و خصوصی از آن جا که بسته بندی در اکثر فعالیت های لجستیکی به خصوص خرید، توزیع، حمل ونقل، ذخیرهسازی، بازیافت و فروش نقش زیادی ایفا کرده و عامل بسیار مؤثری در اصلاح روشها، کاهش هزینه ها و رضایت مصرف کنندگان میباشد لذا در این مرکز که کلیه ابعاد سیستم های لجستیکی مورد بررسی قرار می گیرند به طور جدّی به موضوع بس تهبندی پرداخته میشود.
توجه کافی و شایسته به بسته بندی چه دستاوردهایی را به دنبال دارد
- ایجاد انگیزه در مصرف کننده جهت خرید محصول
- کاهش صدمات ناشی از عوامل مکانیکی، شیمیایی و میکروبیولوژی
- کاهش هزینه حمل ونقل
- ایجاد اشتغال
- رضایت مصرف کننده
- افزایش زمان حفظ و نگهداری کالای فاسد شدنی
- کاهش ضایعات مواد غذایی در محیط زیست
- تبدیل زباله ها به مواد قابل مصرف دیگر
- توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی
لازم به ذکر است این مرکز تحقیقاتی به عنوان یک کارکرد اصلی خود، به طور مستمر با مراکز تخصصی بسته بندی در داخل و خارج در ارتباط بوده و در این راستا نشریات تخصصی و پایگاههای اطلاعاتی مرتبط با بسته بندی را در اینترنت شناسایی می کند.
امید است با رویکرد انجام تحقیقات بنیادی برنامه ریزی شده و با انجام یک حمایت مناسب مالی، این مرکز بتواند در آینده به دستاوردهای ارزشمند دیگری دست یابد و با انتشار آن ها علاوه بر ترویج موضوع بسته بندی و علوم مرتبط با آن ،دیگر مراکز و محققین فعال در این عرصه را بتواند بهره مند سازد و در نهایت موجب شکوفایی صنایع به علت کاربردی شدن این نتایج باشیم.